SEM Nedir?

Yayınlanma Tarihi
14 Şubat 2024, 18:22
SEM Nedir?
Timur Demir

Timur Demir

Proje Yöneticisi

SEM nedir? Kısaca arama motoru pazarlaması olarak tanımlanabilir. Sitenizin arama motorlarındaki sıralamasını yükseltmek ve sitenize trafik çekmek için en etkili yöntemlerden biridir. Doğru adımları attığınız sürece marka bilinirliğinizi güçlendirebilirsiniz.

Siteniz için en ideal dijital pazarlama adımlarını atmak istiyorsanız SEM nedir sorusunu düşünmeyi bir kenara bırakmalısınız. Anahtar kelimelerin belirlenmesi, optimizasyonların yapılması ve veri analizlerinin gerçekleştirilmesi yoluyla etkili bir strateji oluşturmalısınız.

SEM ne demek?

SEM arama motoru pazarlaması anlamına gelir. Sitenizin Google ve Bing gibi arama motorlarında fark edilmesini sağlamakla ilgilidir. Arama sonuçlarında üst sıralara çıkmak sitenizin görünürlüğünü yükseltmek için en uygun durumlardan biridir.

Söz konusu hedefe ulaşabilmek için organik trafiğe veya ücretli trafiğe odaklanabilirsiniz. Arama motoru pazarlaması her ikisi için çözümlere sahiptir. Arama motorunda sonuçlar algoritmalar tarafından belirlendiğinden sıralama ve trafik için onlara hitap etmek gerekir.

Diğer taraftan ücretli sonuçlara odaklanabilirsiniz. Organik bir şekilde sıralama almak yerine PPC gibi reklam seçeneklerine yönelebilirsiniz. Bu sebeple SEM reklam çalışmalarının bir parçası olarak kabul edilir. Reklamları yönetmek ise ekstra bilgi ve çaba gerektirir.

Pratikte arama motoru pazarlaması ücretsiz ve ücretli çabalar etrafında şekillenir. Pek çok SEM ajansı ilgili terimi ücretli arama reklamcılığı olan PPC yerine kullanır. Ancak SEM stratejilerinin ücretli arama reklamlarıyla sınırlı olmadığını bilmek gerekir.

SEM çalışmalarında ilk adımlar nelerdir?

Arama motoru pazarlamasında ilk adım işletmenizle ilgili terimleri belirlemektir. Sonrasında anahtar kelime araştırmasına geçiş yapabilirsiniz. Hedef kitlenize ulaşabilmenizi sağlayacak anahtar kelimelere odaklanmak için ekstra çaba göstermeniz gerekebilir.

  • Anahtar kelime araştırması: Çalışmalarınızın en önemli bileşenidir. Potansiyel müşterilerin arama yaparken kullandıkları ifadeleri bulmayı içerir. Bu ifadelere anahtar kelime adı verilir. Anahtar kelimeler çalışmalarınızın temelini oluştururlar.
  • Reklam optimizasyonu: Kampanyalarınızın performansını yükseltmek ve hedefe ulaşmak için reklam optimizasyonu gereklidir. Reklam metninde, başlıklarda ve görsellerde anahtar kelimeleri kullanarak optimizasyon için ilk adımları atabilirsiniz.
  • Açılış sayfası optimizasyonu: Açılış sayfası, kullanıcının reklama tıkladıktan sonra ulaştığı yerdir. Optimize edilmiş açılış sayfası dönüşüm oranlarınızı yükseltir. Sayfadaki metinleri, görselleri ve formları kullanarak gerekli optimizasyonu tamamlayabilirsiniz.
  • Analiz ve takip: Analiz ile takip dijital pazarlamada en kritik iki unsurdur. Tıpkı SEO için site analiz aracımızı kullandığınız gibi tüm kampanyalarınızı yakından takip etmelisiniz. İşe yaramayan kampanyaları sonlandırmalı ve yeni planlamalar yapmalısınız.

SEM reklam odaklı kampanyaları kapsasa bile diğer yönlerini ihmal etmemek gerekir. Anahtar kelime araştırması SEM stratejilerini belirleme konusunda size yardımcı olabilir. Sonrasında optimizasyonları tamamlamalı ve stratejilerin performansını ölçümlemelisiniz.

SEM türleri nelerdir?

Arama motoru pazarlaması sitenizin görünürlüğünü iyileştirebilmek için birbirinden farklı stratejileri kapsayan bir yaklaşımdır. PPC reklamcılığı ve SEO olmak üzere iki noktaya odaklanma söz konusudur. Ancak bu ikisinden çok daha fazlasına el atmak gerekebilir.

PPC ile SEO arasında belirgin düzeyde farklılıklar vardır. Birisi arama motoru algoritmasına odaklanırken öteki reklamcılık faaliyetleriyle bağlantılıdır. SEO uzun vadede sonuçlar alınmasını sağlar ve siteniz için organik büyümeyi en iyi şekilde teşvik eder.

1. PPC reklamcılığı

PPC reklamcılığı, tıklama başına ödeme şeklinde gerçekleştirilir. Dinamik yapıda bir dijital pazarlama stratejisidir ve organik erişimlerden tamamen farklıdır. Belirli bir anahtar kelime için reklam verirsiniz. Reklamınıza her tıklandığında bir ücret ödemesi gerçekleştirilir.

PPC reklamcılığının en önemli avantajı hemen etki gösterebilmesidir. Kampanyanızı oluşturduğunuz an reklamlarınız görünür hale gelirler. Bütçenizi doğru kontrol ettiğiniz sürece esnek harcama potansiyeline sahip olursunuz ve online varlığınızı geliştirebilirsiniz.

2. Arama motoru optimizasyonu (SEO)

SEO bir sitenin arama motoru sonuç sayfasındaki görünürlüğünü yükseltmeye odaklanır. Çalışmaların tamamında sitenin otoritesini yükseltmek ve ilgili anahtar kelimelerle yapılan sorgularda öne çıkmak vardır. Bunun için site içi ve site dışı optimizasyonlar takip edilir.

SEO çalışmalarında anahtar kelime araştırması önemli bir yer kaplar. Anahtar kelimeler yardımıyla sitenizde yer alan içerikleri netleştirirsiniz. Aynı zamanda farklı sitelerden linkler kazanmanız gerekir. Böylece arama motorlarına sitenizin değerli olduğunu gösterebilirsiniz.

3. Sosyal medya reklamcılığı

Sosyal medya reklamcılığı aynı zamanda sosyal medya pazarlamacılığı olarak bilinir. Sosyal medyada marka bilinirliği oluşturmak için stratejileri içerir. Bir şekilde markanız için sosyal medya profilleri oluşturmuşsanız kıyısından bile olsa pazarlama yapabilirsiniz.

Sosyal medya reklamcılığı sadece paylaşım yapmakla ilgili değildir. Oluşturduğunuz reklamların verilerini takip etmeli ve stratejilerinizi uygun şekilde değiştirmelisiniz. Tutarlı bir iletişim dili kurduktan sonra demografinize uygun paylaşımlarla ilerleyebilirsiniz.

4. Görüntülü reklamcılık

Görüntülü reklamcılık bir markayı veya ürünü tanıtmak için en etkili yöntemlerden biridir. Metin tabanlı olan klasik PPC reklamlarından biraz farklıdır. Hedef kitlenin dikkatini çekmeye odaklanılır. Bunun için görsel açıdan cezbedici reklam kopyaları oluşturulur.

Görüntülü reklamcılığın temel amacı marka bilinirliği oluşturmaktır. Potansiyel müşterilerin ilgisini çekmek ve onları hedef noktaya yönlendirmek için çaba gösterilir. Sonrasında ise yeniden hedefleme ile görüntülü reklamlardan çok daha fazla verim alınabilir.

5. Yeniden hedefleme

Yeniden hedefleme aynı zamanda yeniden pazarlama olarak bilinir. Genel anlamda belirli bir ürüne veya hizmete ilgi göstermiş kullanıcıyı geri kazanmakla ilgilidir. Dönüşüm odaklı stratejileri kapsadığından diğer SEM türleriyle bir arada kullanılması mümkündür.

Yeniden hedefleme SEM ajansı olarak adlandırılan yerler tarafından sıkça kullanılan bir stratejidir. Daha önce ilgili bir siteyi ziyaret etmiş kullanıcılara hedefli reklamlar gösterilmesini içerir. Böylece satın alım yolculuğu yarıda kalmış kullanıcı tekrar satın alıma ikna edilir.

SEM ile SEO arasındaki fark nedir?

SEO ile SEM çalışmaları arasında belirgin farklılıklar vardır. Yapısı gereği SEO daha uzun vadelidir ve ciddi sabır gerektirir. Ancak, SEO çalışmaları zaten SEM çalışmalarının alt kademesi olarak görülür. PPC, yeniden hedefleme ve sosyal medya ise diğer yönlerdir.

Pek çok SEM ajansı yaptığı işi PPC stratejileriyle sınırlandırma yoluna gider. Pazarlama teknikleri düşünüldüğünde anahtar kelimelerle çalışma söz konusudur. Aradaki fark SEO çalışmalarının organik trafik, SEM çalışmalarının ise ücretli trafik ile ilgili olmasıdır.

SEO çabalarınızda trafik için anlık ödemeler yapmak zorunda kalmazsınız. Uzun vadeli sonuçlar elde edersiniz. Anahtar kelimeleri kullanırken hedeflemeleriniz sınırlı olur. SEM açısından ise hızlı sonuç alırsınız ama her trafik için ücret ödemek durumunda kalabilirsiniz.

SEM çalışmalarının faydaları nelerdir?

Çeşitli araştırma verilerini incelediğinizde aslında arama motoru kullanan kişilerin tam olarak ne aradıklarını bildiklerini görebilirsiniz. SEM çalışmalarının faydaları ne aradığını bilen kullanıcılara erişmekle ilgilidir. Maliyeti düşürerek dijital pazarlama etkinliği elde edilir.

  • Trafik kazanımı: Doğru adımları attığınız sürece sitenize gelen trafiği yükseltirsiniz. Arama motorunda reklam alanı satın aldığınız için markanızı ön plana çıkartmakta hiç zorlanmazsınız. PPC kampanyaları size bu konuda yardımcı olurlar.
  • Hedeflenmiş kitle: SEM kampanyaları sayesinde potansiyel müşterilere ulaşmakta asla zorlanmazsınız. Anahtar kelimeler ve demografik kriterler doğrultusunda daha sağlıklı adımlar atabilirsiniz. Böylece bütçenizi boş yere harcamamış olursunuz.
  • Marka bilinirliği: SEO marka bilinirliği için kritik öneme sahip olsa bile SEM hızlı bir şekilde sonuçlara ulaşmanızı sağlayabilir. Eğer anlık bir şekilde marka bilinirliğinizi yükseltmek isterseniz en doğru dijital pazarlama seçeneklerinden biri olacaktır.
  • Ekonomik çözüm: SEM çalışmalarının tamamı uzun vadede ekonomik çözüme dönüşürler. Attığınız her adıma yönelik verilere sahip olursunuz. Verileri incelerken neyin işe yarayıp yaramayacağını netleştirip pazarlama maliyetlerini düşürürsünüz.
  • Ölçülebilir sonuçlar: Dijital pazarlama stratejilerinin en iyi yanı veriler üzerinden ilerlemeleridir. Verileri analiz ederek çalışmalarınıza yön verebilme fırsatı elde edersiniz. Eğer bir şeyler işe yaramıyorsa onları veriler ışığında değiştirebilirsiniz.

Hedeflenmiş bir şekilde ilerleyen tüm dijital pazarlama çalışmaları geleneksel yöntemlere göre daha hızlı sonuç almanızı sağlayabilir. Arama motoru pazarlaması içerisinde PPC ve SEO yer aldığından hedeflediğiniz trafiğe ulaşma konusunda daha pratik adımlar atabilirsiniz.

SEM işletmelere nasıl büyüme fırsatı sunar?

İşletmelerin belirli pazarlama çalışmalarını kullanma konusunda tutucu davranmaları anlaşılabilir bir durumdur. Genel anlamda daha fazla trafik kazanmaya odaklanırlar ve SEM çalışmalarını reklam olarak görülürler. Ancak, SEM reklam yayınlamaktan çok daha fazlasıdır.

  • Yeni pazarlara erişim: Genel anlamda SEM stratejilerinin büyük bir kısmı demografik hedefleme üzerinden planlanırlar. Bu sayede işletmeler yeni pazarlar keşfederek klasik yöntemlerle ulaşamadıkları potansiyel müşterilere ulaşmayı başarabilirler.
  • Satışların yükseltilmesi: Özünde SEM stratejilerinin tümü arama motorunda belirgin bir varlık oluşturmaya yöneliktir. İşletmeler çok daha hızlı bir şekilde arama yapan kişilerin önüne çıkarlar. Optimize edilmiş açılış sayfalarıyla daha fazla satış yapılabilir.
  • Rekabet avantajı: Stratejik bir şekilde planlanan PPC reklamları size muazzam düzeyde yüksek rekabet avantajı sunabilirler. Veri odaklı bir yaklaşımı takip edeceğinizi asla unutmamalısınız. Rakipleri gölgede bırakmak için verilerden yararlanabilirsiniz.
  • Potansiyel müşteriler: Stratejilerinizi doğru şekilde ilerletmeniz durumunda potansiyel müşterilere ulaşma imkanınız kolaylaşır. Hangi pazarlama türünü kullanırsanız kullanın her birisi size potansiyel müşterilere ulaşmada yol gösterebilecektir.
  • Sıralama avantajı: Esasında arama motoru sonuç sayfasında sıralama elde etmenizi sağlayacak yöntemler SEO çalışmalarının içerisindedirler. Ancak, SEO çalışmalarının özenle planlanmış SEM kampanyalarının parçası olabileceğini unutmamalısınız.

SEM nedir diye düşünmek yerine hedefiniz ondan nasıl fayda sağlayacağınızı öğrenmek olmalıdır. Pek çok SEM ajansı her işletmeye özgü özel planlar geliştirirler. Böylece onların dijital pazarlama çalışmalarından ekstra verim almalarını sağlamayı başarabilirler.