Google Analytics'ten Öğrenilecek 6 Önemli SEO Bilgisi

Yayınlanma Tarihi
14 Şubat 2024, 19:07
Google Analytics'ten Öğrenilecek 6 Önemli SEO Bilgisi
Timur Demir

Timur Demir

Proje Yöneticisi

Kategori
Teknik SEO

Organik SEO stratejinizle fırsatları belirlemenize yardımcı olması için Google Analytics'ten öğrenebileceğiniz birkaç basit ama kullanışlı bilgi vardır. Google Analytics'ten gerçekten çok fazla bilgi edinebilirsiniz. Ona kapsamlı bir şekilde bakmak yalnızca performans sorunlarını değil aynı zamanda optimizasyon fırsatlarını da belirlemenizi sağlar.

Organik stratejinizi geliştirmek için kolayca değerlendirip uygulayabileceğiniz bazı üst düzey bilgiler vardır. Bu bilgileri Google Analytics'ten elde edebilmek için doğru raporlara göz atmanız önemlidir. Böylece eyleme dönüştürülebilir izlenimlerden daha fazlasını elde edebilirsiniz.

1. Özel Segmentler

Özel segmentler, bir süredir Google Analytics'in son derece önemli bir özelliği olmuştur. Trafiği kanala, hedefleri tamamlayan ziyaretçilere, demografik verilere ve çok daha fazlasına göre görmenize olanak tanır. Özel segmentler, sitede geçirilen süre, belirli sayfalara yapılan ziyaretler gibi her türlü kullanıcı verisinden oluşturulabilir.

Segmentleri kullanmak sitenizdeki kullanıcılar ve sitenizle nasıl etkileşim kurdukları hakkında daha fazla bilgi edinmenize yardımcı olur. Google Analytics'in Kitle sekmesinde, oluşturulacak ek segmentler belirlenirken keşfedilecek kapsamlı bir alan bulunmaktadır.

Ayrıca verileri daha fazla görüntülemek için daha doğrusu Yaş ve Cinsiyet verilerine ulaşmak için Kitle sekmesi altındaki Demografi kısmına göz atın. Burada siteyi ziyaret edenlerin çoğunluğunun yaş aralığını ve hangi cinsiyete sahip olduğunu görebilirsiniz.

Şimdi, bu verileri kullanarak özel bir segment oluşturabilirsiniz. Tüm oturumları görüntülemek için Kitle > Genel Bakış kısmına göz atın. Burada +Segment Ekle seçeneğini seçin. Böylece en sık ziyaretçi olan ilgili segmentteki kullanıcıların sitenin diğer ziyaretçilerine göre davranışlarını takip edebilirsiniz.

2. Mobil Trafik

Mobil trafiğin ve bir bütün olarak mobil web performansının öneminden ne kadar bahsederseniz bahsedin oldukça az kalır. Ancak, bir siteye gelen mobil trafiği izlemek yerine, mobil ziyaretçilerin etkileşim düzeylerini izlemek de önemlidir. Bunu değerlendirmek için birkaç şey yapabilirsiniz:

  • Tek tek sayfa düzeyinde mobil dönüşümlerin sayısını görüntüleyin. Bunu bir mobil segment ekleyerek yapabilirsiniz.
  • Mobil hemen çıkma oranını izleyin. Mobil hemen çıkma oranları yüksek olan sayfalara dikkat edin. Bu, tekil bir sayfayla ilgili olası sorunlara odaklanmanıza yardımcı olabilir.
  • Mobil ve masaüstü hemen çıkma oranı metriklerini karşılaştırın. Bunu aynı sayfa için yaparsanız mobil deneyim ile masaüstü deneyimi arasındaki farklar hakkında daha fazla bilgi elde edebilirsiniz.
  • Yeni ve geri dönen mobil kullanıcılara odaklanın. Bunu yaptığınız zaman içeriğinizi ilk kez kaç kullanıcının bulduğu ve kimlerin tekrar ziyaretçi ve müşteri haline gelebileceği konusunda daha fazla bilgi edinirsiniz.

3. Site Araması

Sitenizde bir arama çubuğu var mı? Eğer varsa, ziyaretçilerin sitenize ulaştıklarında ne aradıklarını öğrenmek için muazzam bir fırsatınız var demektir. Sadece ne aradıklarını değil aynı zamanda kaç kişinin aradığını da anlama fırsatınız vardır.

Trafiğinizin büyük bir yüzdesi arama çubuğu kullanıyorsa, bu büyük olasılıkla kullanıcılara sitede ana gezinti öğelerinin iyileştirilmesi gerekebileceğinin güçlü bir göstergesidir. Site aramasının çalışıp çalışmadığını test etmek de önemlidir. Örneğin, bir kullanıcı site araması yoluyla bir terim aradığında ne tür sonuçların sunulduğunu bilmelisiniz.

Çıkan sonuç aramayla ilgili mi yoksa kullanıcıyı sitenin bir başka bölümüne mi yönlendiriyor? Buna karar vermeniz gerekmektedir. Kullanıcıların arama çubuğuna girdiği gerçek arama terimi, içerik fikirlerine ilişkin izlenim sağlamaya da yardımcı olabilecektir.

Bir kullanıcı bir sitenin sahip olmadığı bir içerikle ilgili sık sık arama yapıyorsa bu sizin fayda sağlayabileceğiniz ve içerik eklendiği zaman kullanıcıların fayda sağlayabileceği anlamına gelmektedir. Bir kullanıcı belirli bir ürün veya hizmeti daha sık arıyorsa bu durumda o ürünü veya hizmeti ana sayfada ön plana çıkartmayı düşünebilirsiniz.

4. Hemen Çıkma Oranı

Bir sitesinin hemen çıkma oranı sitenizi ziyaret eden ve ardından yalnızca bir sayfayı görüntüledikten sonra ayrılan kişilerin yüzdesini ifade etmektedir. Hemen çıkma oranlarının yüksek olması mutlaka kötü bir kullanıcı deneyimini anlamına gelmez. Ancak ziyaretçilerin sitede aradıklarını bulamadıklarının göstergesi olabilir.

Çok uzun kuyruklu bir niş terim için üst sıralarda yer aldığınızı düşünün. Bir kişi siteye girdiğinde içerik bu sorguyla ilgili değilse siteden ayrılacak ve hemen çıkma oranına etki etmiş olacaktır. Benzer durum sayfanız yavaş bir biçimde yüklenmesi durumunda geçerlidir.

Bir web sitesinin sayfa hızı performansı, tasarımı ve zayıf kullanıcı deneyimi de genellikle yüksek hemen çıkma oranının sorumluları arasında yer almaktadır. Google Analytics'te zaman aralığını ayarlayın ve artıp artmadığını belirlemek için hemen çıkma oranınızı çeyrek dönem boyunca değerlendirin.

5. Dönüşüm Sayfaları

Tek tek sayfa performansını incelemek her açıdan önemlidir. Her sayfada gerçekleşen dönüşümlerin anlamak muazzam miktarda bilgi sağlamaya yardımcı olabilir. Davranış > Site İçeriği > Açılış Sayfaları kısmına gidin ve dönemleri çeyrekten çeyreğe veya yıldan yıla karşılaştırmak için ayarlayın.

Her bir sayfada olumsuz eğilimleri izleyin. Belirli bir sayfada gözle görülür bir düşüş varsa sorun büyük olasılıkla o sayfaya özgü demektir. Ancak, birkaç sayfada olumsuz bir düşüş varsa, bu durumda üzerinde çalışılması gereken daha teknik sorunlarla boğuşmanız gerektiğini anlamına gelebilecektir.

6. Düşük Performanslı Sayfalar

Sayfalar her zaman iyi performans gösterme şansına sahip olmazlar. Çünkü sayfalar zaman içerisinde trafik ve organik görünürlük kaybedebilme potansiyeline sahiptirler. Google Analytics'i kullanarak, hangi sayfaların yeniden yazılmaya veya başka tür bir güncellemeden özellikle yararlanabileceğini görebilirsiniz.

Edinme > Search Console > Açılış Sayfaları yolunu takip edin. Ardından karşılaştırmak için belirli bir zaman aralığı seçin. Değerlendirmek için yeterli bir geçmiş veri olmaması durumunda minimum 6 aylık bir zaman diline bağlı kalmaya çalışın.

Ardından, tabloyu tıklama göre sıralayın ve arama sorgusu verilerini görmek için hangi sayfaya daha fazla dalmak istediğinize karar verin. Bir sayfanın yeterli miktarda tıklama aldığını ancak çok düşük bir tıklama oranına sahip olduğunu düşünün. Bu durumda içeriği yenileme zamanı gelmiş demektir.

Özet

Yukarıda yer alanlar Google Analytics'te yararlanabileceğiniz en önemli fırsatlardan sadece birkaçıdır. İlk olarak bunlara göz atarak sitenizin gerçek anlamda nasıl performans gösterdiğini anlamaya çalışabilirsiniz. Daha sonrasında ise diğer verileri incelemeye başlayabilirsiniz.

Google Analytics ücretsiz bir araçtır. Bu ücretsiz aracı tam potansiyeliyle kullanmak, daha güçlü SEO stratejileri formüle etmeye yardımcı olabilecektir. Bu aynı zamanda çok daha değerli pazarlama anlayışlarını yönlendirmenize yardımcı olacaktır.