Arama Motorları Nasıl Tarama ve İndeksleme Yaparlar?

Yayınlanma Tarihi
14 Şubat 2024, 15:52
Arama Motorları Nasıl Tarama ve İndeksleme Yaparlar?
Timur Demir

Timur Demir

Proje Yöneticisi

Kategori
Teknik SEO

Arama motorlarının web sayfalarını nasıl taradığını ve indekse eklediğini keşfetmek ister misiniz? Ayrıca arama motorlarının yeni ve güncel içeriğinizi daha da hızlı bulmasına yardımcı olabilecek bazı yöntemlerle tanışmanız mümkündür.

Arama motorlarının nasıl çalıştığını anlamadan siteleri optimize etmek, ilk önce nasıl yazılacağını öğrenmeden harika içerikler oluşturmak için çabalamaya benzer. Bir görevin temel unsurlarını önceden biliyorsanız her şeyi çok daha kolay yaparsınız. Bu nedenle arama motorlarının nasıl çalıştığını anlamak isteyebilirsiniz.

Ücretli Arama Sonuçları

Aslında arama motorlarının temel hedeflerinden birisi arama motoru sonuçlarına ek olarak ücretli arama sonuçları sunmaktır. Organik sonuçlar bir amaca ulaşmanın anahtarıdır ama bunlar doğrudan gelir yaratmazlar. Organik arama sonuçları olmadan, Google'ın ücretli arama sonuçları daha az alakalı görünecektir.

Temel olarak Google kullanıcıları organik listelerle mülklerine çeken reklam motorlarıdır. Organik sonuçlar amaca giden araçtır. Bunu böyle kabul etmek arama motorlarını anlama konusunda size çok daha iyi bir resim sunacaktır. Temel nokta tamamen şudur:

  • Arama motoru sonuç sayfasında düzenleri değişir.
  • Bilgi panelleri ve öne çıkan snippet gibi arama özelliklerinin varlığı değişir.
  • Organik sonuçların tıklanma oranları değişir.

Google'ın ticari amaçlı sorgulara bir ücretli arama sonucu eklemesinin temel nedeni budur. Google, sorgunuza yanıt almak için Google'dan ayrılmanıza gerek kalamaması için öne çıkan snippet ile size cevap sunmaya çalışır. Değişikliklerin gerekçesini anlamak çok önemlidir.

Google'ın neden organik sonuçlar sağladığına dair temel bir anlayışınız olduğuna göre şimdi nasıl çalıştığına dair temel bilgilere bakabilirsiniz. Bunu yapmak için tarama ve indeksleme, algoritmalar, yapay öğrenme ve kullanıcı amacı gibi kriterleri göz önünde bulundurmanız gerekmektedir.

Tarama Bütçesi

Tarama bütçesinden bahsetmeden indeksleme hakkında gerçekten konuşmak mümkün değildir. Temel olarak tarama bütçesi, Google'ın bir siteyi taramak için harcayacağı kaynak miktarını tanımlamak için kullanılan bir terimdir. Bir siteye atanan bütçe iki merkeze dayalı olarak belirlenmektedir:

  • Sunucunuzun ne kadar hızlı olduğu.
  • Sitenizin ne kadar önemli olduğu.

Sürekli güncellenen içeriğe sahip büyük bir haber sitesine sahipseniz arama motoru kullanıcılarının haberdar olmak isteyecekleri siteniz sık sık taranacaktır. Küçük bir işletme sahibiyseniz, birkaç linkiniz varsa bu durumda önemli görülmezsiniz. Bu durumda tarama bütçesi konusunda çok hevesli olmamalısınız.

İndeksleme

İndeksleme aslında her şeyin başladığı yerdir. Deneyimsiz olanlar için indeksleme, esasen bir web sayfasının içeriğinin Google'a eklenmesi anlamına gelmektedir. Sitenizde yeni bir sayfa oluşturdunuz zaman indekse eklenmesinin birkaç yolu vardır. Bir sayfanın indekse eklenmesini sağlamanın en basit yolu kesinlikle hiçbir şey yapmamaktır.

Google, linkleri izleyen tarayıcılara sahiptir. Bu nedenle, sitenizin zaten indekste olması ve yeni içeriğin sitenizden gelmesi koşuluyla Google sonunda onu keşfedecek ve indekse ekleyecektir. Elbette Googla'a ait olan Googlebot'un sitenize daha hızlı bir biçimde ulaşmasını istiyor olabilirsiniz.

Bunun için süreci hızlandıracak bazı yöntemler kullanabilirsiniz. Kritik bir sayfayı optimize ettiğinizde veya tıklamaları iyileştirmek için başlığı ve açıklamayı değiştirdiğinizde bunların arama motoru sonuç sayfasında ne zaman alınıp görüntüleneceklerini bilmek istersiniz. Size bu konuda yardımcı olabilecek bazı yöntemler vardır.

1. XML Site Haritaları

Her zaman XML site haritalarına güvenmek zorundasınız. Temel olarak bu, Google'a Search Console aracılığıyla gönderilen bir site haritasıdır. Bir XML site haritası, arama motorlarına sitenizdeki tüm sayfaların bir listesinin yanı sıra siteyle ilgili en son ne zaman değişiklik yapıldığıyla ilgili ek ayrıntılar verir.

Bu yüzden XML site haritası kullanmak kesinlikle tavsiye edilen bir şeydir. Ancak hemen dizine eklenmesi gereken bir sayfaya ihtiyacınız varsa XML site haritası güvenmeniz gereken bir öğe değildir. Bunun için farklı yolların peşinden gitmeniz gerekmektedir.

2. İndeksleme İsteği

Search Console aracı üzerinden içeriğiniz için indekslenme isteği gönderebilirsiniz. Araca giriş yaptıktan sonra en üstteki arama kutucuğuna indekslenmesini istediğiniz URL'yi girmeniz ve Enter tuşuna basmanız gerekmektedir. Bu sizi URL'nin inceleneceği sayfaya götürecektir.

İlgili sayfa Google tarafından zaten biliniyorsa size bir sürü bilgi sunulacaktır. Burada temel amacınız indekse eklenme isteğini iyi bir biçimde gerçekleştirmektir. Bu sayede Google kısa süre içerisinde isteğinizi algılayacaktır. Böylece yeni içeriği veya URL'yi Google'da arayarak onu arama sonuçlarında bulabileceksiniz.

3. Bing Kullanımı

İçeriğinizin Bing tarafından hızla indekse eklenmesini veya güncellenmesini istiyorsanız Bing Webmaster Tools hesabına ihtiyacınız olacaktır. Eğer böyle bir hesabınız yoksa bu yöntemi kullanamazsınız. Bu araçta sunulan bilgiler önemlidir. Çünkü Google hariç diğer arama motorlarında sıralamanızı iyileştirmek için önemlidir.

Ancak içeriğinizin indekse eklenmesi için Configure My Site > Submit URLs yolunu takip etmeniz yeterlidir. Buradan indekslenmesini istediğiniz URL'leri girin ve ardından Submit butonuna tıklayın. Böylece Bing arama motorunun gelen isteği işlemesini sağlayabilirsiniz.

4. Firebase Kullanımı

Siteleri indekse eklemek için taramak zaman ve kaynak tüketen bir süreçtir. Bir alternatif ise içeriğinizi doğrudan onlarla birlikte barındırmaktır. Bu birkaç farklı şekilde yapılabilir ama işe yarar yöntemlerden birisi Google'ın mobil uygulama platformu olan Firebase'tir.

Firebase, Google'ın uygulama içeriğine doğrudan erişmesini sağlayarak içeriğin nasıl taranacağını çözme ihtiyacını ortadan kaldırır. Bu bir anlamda Google'ın gelecek yaklaşımlarından birisidir. Google içeriği hızlı bir şekilde indekse ekleyecektir.

Şimdilik bu yöntem konusunda pek istekli olmanızı önermiyoruz. Tam olarak bunu gerçekleştiren teknolojilere sahip olmadığımızı bilmemiz gerekmektedir. Sadece son gelişmeleri takip etmeli ve buna hazırlı olmalısınız. Bu sayede içeriklerinizin hızlı bir biçimde indekse eklenmesini sağlayabileceksiniz.

Özet

Sitenizi doğru şekilde optimize etmek ve kendinizi başarıya hazırlamak mı istiyorsunuz? O zaman arama motorlarının nasıl çalıştığını bilmek çok önemlidir. Yukarıda yer alan indeksleme ve tarama bütçesi ile ilgili kısımlara göz atarak arama motorlarının nasıl çalıştığını kolayca anlayabilirsiniz.

Ayrıca yine yukarıda yer alan önerilerden yola çıkaran sitenizin daha kolay taranabilmesini sağlayabilir veya belirli içeriklerin indekse kolayca eklenmesi adına çeşitli adımlar atabilirsiniz. Daha fazla bilgiye ihtiyacınız varsa elbette arama motoru sonuç sayfalarını etkileyen temel faktörlere göz atmanız çok daha sağlıklı olacaktır.