Domain Nedir?

Yayınlanma Tarihi
14 Şubat 2024, 18:24
Domain Nedir?
Timur Demir

Timur Demir

Proje Yöneticisi

Kategori
Teknik SEO

Online ortamda güçlü bir varlığa sahip olmak için markanızı başarılı bir şekilde yansıtmanız gerekir. Bir blog açabilir veya bir e-ticaret sitesi oluşturabilirsiniz. Her birisi için sürekli kullanabileceğiniz tamamen size özel olan eşsiz bir domain adı seçmeniz gerekir.

Eşsiz bir portföye sahip olabilmek için domain seçimine dikkat etmelisiniz. Online ortamda varlığınızı desteklemek için akılda kalıcı bir isme ihtiyacınız olacaktır. Kaliteli ve akılda kalıcı bir isim seçtikten sonra domain kaydının nasıl yapıldığını öğrenmeniz gerekir.

Domain nedir?

Kısaca URL olarak bilinen terim özünde web sitenizin adresidir. URL adresi bir "domain name" içerir. Normalde herhangi bir web sitesini görüntülemek istediğinizde sunucudaki 123.456.78.90 gibi bir IP adresine erişirsiniz. Ancak bunu akılda tutmak ve yazmak zordur.

"Domain name", web sitelerine doğrudan erişimi mümkün hale getirir. Aynı zamanda arama motorları üzerinden gezintiyi olabildiğince kolaylaştırırlar. Markanıza ait isim daha akılda kalıcı olur, daha pratik erişim imkanlı hale gelir ve SEO çalışmaları ivme kazanır.

Domain hakkında bilgi edindikten sonra iyi bir servis sağlayıcısı seçmelisiniz. Domain servis sağlayıcısı seçerken güvenilir ve profesyonel yerlere yönelmelisiniz. Aksi durumda transfer engeli gibi yollarla size ait olan alan adını kaybetme riskiyle karşı karşıya kalabilirsiniz.

Uzantılara göre alan adı örnekleri

Domain uzantılarına göz attığınızda üst düzey, jenerik ve coğrafi olmak üzere genelde üç gruba ayrıldıklarını görebilirsiniz. Web sitelerinin %80'inden fazlası .com uzantısına sahiptir. Ayrıca .net ve .org onu takip eden üst düzey diğer alan adı uzantılarıdırlar.

  • .com: "Commercial" terimini karşılar. Örnek: analizo.com
  • .net: "Network" terimini karşılar. Örnek: analizo.net
  • .org: "Organization" terimini karşılar. Örnek: analizo.org
  • .com.tr: Türkiye'ye özgüdür ve belirli şartlara göre kayıt edilir. Örnek: analizo.com.tr
  • .de: "Deutschland" ifadesiyle Almanya'ya özgüdür. Örnek: analizo.de
  • .uk: "United Kingdom" ifadesiyle Büyük Britanya'ya özgüdür. Örnek: analizo.co.uk
  • .ru: "Russia" ifadesiyle Rusya'ya özgüdür. Örnek: analizo.ru
  • .cn: "China" ifadesiyle Çin Halk Cumhuriyeti'ne özgüdür. Örnek: analizo.cn
  • .nl: "Netherlands" ifadesiyle Hollanda'ya özgüdür. Örnek: analizo.nl
  • .fr: "France" ifadesiyle Fransa'ya özgüdür. Örnek: analizo.fr
  • .it: "Italy" ifadesiyle İtalya'ya özgüdür. Örnek: analizo.it
  • .info: "Information" teriminin karşılığıdır. Örnek: analizo.info
  • .top: Ek şart gerektirmeyen popüler bir jenerik uzantıdır. Örnek: analizo.top
  • .xyz: Ek şart gerektirmeyen popüler bir jenerik uzantıdır. Örnek: analizo.xyz

Bir domain adresi seçerken tüm alan adı örneklerini yakından incelemelisiniz. Sadece uzantılara bağlı kalmak her zaman yeterli değildir. Aynı zamanda isim yapmış markalardan ilham alabilirsiniz. Genel olarak .com uzantısına yönelmek en garanti seçenektir.

Company domain ne demek?

"Company domain" ifadesi çoğu zaman kafa karışıklığı yaratabilir. Teorik olarak sıkça gördüğünüz .com uzantısı "commercial" teriminin kısaltılmışıdır. Bununla birlikte ".co" uzantısı ise "company" teriminin kısa halidir. Teorik olarak "company domain" ile ".co" aynı şeydir.

Diğer taraftan, bazı durumlarda "company domain" için teorik değil pratik anlama başvurulur. Söz konusu senaryoda ise şirketin adını taşıyan alan adından söz edilir. Örneğin şirketinizin ismi "AHEN MODA" ise "ahenkmoda.com" sizin için ideal bir seçeneğe dönüşür.

Şirketler neden alan adına ihtiyaç duyarlar?

Domain hakkında bilgi edindikten sonra şirketinizin neden bir taneye ihtiyaç duyduğunu düşünmeye başlayabilirsiniz. Söz konusu soruya kalıplara sığan net bir cevap vermek zor olabilir. Ancak özünde pek çok şey marka bilinirliği ve güvenilirlikle ilgilidir.

  • Kolay erişim: Şirketiniz için yazılması ve hatırlanması kolay bir alan adına sahip olduğunuzda onu daha erişilebilir hale getirirsiniz. Potansiyel müşteriler sizi bulmakta zorlanmazlar. Böylelikle onları daha kolay bir şekilde ürünlerinize yönlendirebilirsiniz.
  • Marka imajı: Doğru bir alan adı seçmeniz durumunda etkili marka imajına sahip olabilirsiniz. Potansiyel müşterileri ikna edebilir ve imajınız sayesinde daha fazla iş ortaklıkları kurabilirsiniz. Yaptığınız yatırımın karşılığını alabilmek kolaylaşır.
  • Marka bilinirliği: Benzersiz bir alan adı seçebilirseniz markanızı daha tanınır hale getirebilirsiniz. İnsanların zihninde markanız çok daha bilinir bir yer olur. İnsanlar online ortamda sizi çok daha zahmetsiz bir şekilde bulabilirler.
  • Özel e-posta: Şirketiniz için özel bir alan adına sahipseniz markanızla uyumlu bir e-posta adresiniz olur. Markalı e-postalar daha profesyonel bir görüntü ortaya çıkarırlar. Birine e-posta gönderdiğinizde daha güvenilir bir izlenim oluşturursunuz.

Şirketiniz için bir alan adı seçmiş olmak online kimliğiniz üzerinde size ekstra kontrol imkanı tanır. Şirketiniz için bilinirlik ve markalaşma açısından çok daha iyi adımlar atabilirsiniz. Aynı zamanda potansiyel müşterileriniz üzerinde daha etkili bir güvenilirlik oluşturabilirsiniz.

Domain ne işe yarar?

Online ortam çok geniş kapsamlı olduğundan insanlar yönlerini bulmakta zorlanırlar. Hemen hemen herkes bir web sitesi oluşturabilir. Dolayısıyla her web sitesinin bulunabilirliğini sağlayacak bir sistem gereklidir. Domain sisteminin oluşturulma amacı bununla bağlantılıdır.

Eğer sektörünüzde söz sahibi olmak isterseniz markanızı yansıtacak bir isme ihtiyacınız olacaktır. Ürün satışı yapacaksanız büyük pazar yerlerini gözününüz önüne getirebilirsiniz. Onlarla rekabet etmek zordur ama doğru ismi seçerseniz belirgin bir avantaj elde edersiniz.

Özellikle herkesin bildiği tarzda .com uzantılı bir adres seçtiğinizde markanızın kimliğini yansıtmak kolaylaşır. Domain adresinin tek faydası bu değildir. Aynı zamanda otoritenizi yükseltir. En önemlisi domain adresi üzerindeki tüm kontrol sizde olur.

Domain adı nasıl belirlenir?

Domain hakkında bilgi edindikten sonra kendiniz için bir tane belirlemeye karar verebilirsiniz. Ancak, domain seçimi yaparken bazı kriterlere dikkat etmeniz gerekir. İlk olarak seçtiğiniz isim markanızı yansıtmalı ve web sitesinin kullanım alanıyla bağlantılı olmalıdır.

  • Kolay yazım: Seçtiğiniz ismin yazımı kolay olmalıdır. Doğal olarak uzun yapıdaki isimlerden olabildiğince uzak durmanız gerekir. Bir ismin kolay hatırlanabilmesi her şeyden değerlidir. Önceliğiniz bu tür bir seçimden yana olmalıdır.
  • TLD tercihi: TLD, üst düzey alan adı anlamına gelir ve en sık tercih edilen uzantıları kapsar. Örneğin, .com ve .net gibi uzantılar bu kapsamdadırlar. Genel algıya göre insanlar bu tür uzantıları diğerlerine göre çok daha güvenilir kabul ederler.
  • Markalaşma fırsatı: Yaratıcı bir isme ihtiyacınız olduğunu en başından kabul etmelisiniz. Alan adı örneklerini incelediğinizde markalaşma konusunda atılan adımları net bir şekilde görebilirsiniz. Sizi marka olmaya yönlendiren bir isim tercih etmelisiniz.
  • Kısa isim: Tercih ettiğiniz isim kesinlikle kısa olmalıdır. Eğer kısa bir isim tercih etmezseniz büyük bir handikapla karşılaşabilirsiniz. Genel olarak 12 karaktere yakın isimlere başvurulur. 6-14 karakter aralığına sadık kalmak iyi bir fikirdir.
  • Kolay okunma: En iyi alan adı örneklerine bakarsanız çoğunun kolay okunabilir olduğunu hemen fark edebilirsiniz. Sitenizi ziyaret eden kişiler alan adınızdan bahsederken çok zorlanmazlar. Böylece marka bilinirliği oluşturabilirsiniz.
  • Anahtar kelime: Tercih ettiğiniz alan adının SEO uyumlu olması önemli bir avantajdır. Hedeflediğiniz anahtar kelimeyi kullanırsanız sıralama alma konusunda daha az sorun yaşarsınız. Aynı zamanda insanların aklında kalıcı bir çözüm üretirsiniz.

Bir alan adı seçerken rakam ve özel karakter kullanmaktan kaçınmalısınız. İnternet kullanıcıları bu tür kullanımlara karşı oldukça hassastırlar. Rakamların ve özel karakterlerin yer aldığı isimleri sahte kabul edebilirler. Bu sebeple risk almadan seçim yapmalısınız.

Domain kaydı nasıl yapılır?

Beğendiğiniz bir isim belirledikten sonra vakit kaybetmeden onu kayıt etmelisiniz. Domain kaydı işlemi aslında o ismi kiralamaktır. Belirli bir süreliğine isim haklarını satın aldıktan sonra periyodik olarak yenilemeler yaparak alan adını elinizde tutabilirsiniz.

  • Sağlayıcı seçin: Kayıt işlemini bir sağlayıcı üzerinden gerçekleştirmeniz gerekir. Sağlayıcı seçimi yaparken çok dikkatli davranmalısınız. Alan adınıza sahip çıkmayacak ve onu yönetemeyecek yerlerden olabildiğince uzak durmaya özen göstermelisiniz.
  • Kontrolleri gerçekleştirin: Çok iyi bir domain name belirlemiş olsanız bile uygunluğunu kontrol etmeniz şarttır. Çoğu jenerik isimler başkaları tarafından kayıt edilmiş olabilirler. Doğal olarak bir isim belirlerken olabildiğince yaratıcı davranmalısınız.
  • Tercihleri görüntüleyin: Kontroller sonrasında tercih ettiğiniz isim domain sisteminde dolu gözükebilir. Doğal olarak diğer tüm tercihlere bakmalısınız. Eğer .com doluysa ve markanız için benzersiz bir isim bulduysanız .net kullanabilirsiniz.
  • Fırsatlara bakın: Pek çok şirket domain kaydı hizmetine ek olarak hosting paketleri sunar. Genel olarak söz konusu paketleri kampanyaya dahil edebilirler. Eğer hosting ihtiyacınız varsa bu tür kampanyalardan yararlanmayı düşünmelisiniz.

Markanız için en doğru kararı verdiğinizde hızlı bir şekilde kayıt ve satın alım işlemini tamamlamalısınız. Çok nadiren bile olsa domain sistemi global olarak bakıma girebilir. Global bakımlar sırasında herhangi bir kayıt ve satın alım yapamayacağınızı bilmelisiniz.